2013. április 15., hétfő

Házi Vegeta / Home made Vegeta

Vegetát otthon kétféle képen készíthetünk. Vagy ledarálunk mindent sózzuk és üvegbe tesszük, vagy szárítjuk. Ha terem majd a kertben saját én is megpróbálkozom vele, addig is próbáljátok ki ti is.

 You can create Vegeta in two ways at home. Or grind everything with salt and bottled or dried.


Hozzávalók:

  • 1 kg sárgarépa / 1 kg carrots
  • fél kg zeller / 1/2 kg celery
  • fél kg fehérrépa / 1/2 kg turnip
  • fél kg hagyma / 1/2 kg onion
  • fél kg karfiol / 1/2 kg cauliflower
  • fél kg karalábé / 1/2 kg kohlrabi
  • fél kg káposzta / 1/2 kg cabbage
  • fél kg paprika tv paprika és kápia / 1/2 kg hungarian pepper
  • 2 fej fokhagyma / 2 garlic
  • 700 g só / 700g salt
  • 1 nagy csokor petrezselyem / 1 big bunch of parsley
  • és 1 csokor zeller levél. / 1 brunnch of celery leaves

Az hozzávalókat mossuk, pucoljuk, daráljuk, majd a sóval összekeverjük és tiszta befőttes üvegekbe kanalazzuk.
Wash the ingredients, peel, grind it, and mix with the salt and spoon into clean jars .


Szárítva is elkészíthető itt egy recept napmátkától:
Hozzávalók: zöldségek tetszés szerint, (só), (napfény és meleg) Én használtam: 10 szál sárgarépát, 2 szál fehérrépát, 1 nagy zellert zöldjével együtt, 1 karalábét, 1 fej vöröshagymát, 4 gerezd fokhagymát, 2 csokor petrezselyemzöldet, 3-4 karalábélevelet, 2 zöldpaprikát, 2 paradicsomot, 3kk szárított lestyánt, 2ek sót

Elkészítés
: A zöldségeket megmostam, megszárítottam, de a többségét nem pucoltam meg. Ez alól kivétel természetesen a karalábé, a hagymafélék, továbbá kicsumáztam a paprikát és eltávolítottam a paradicsom magos részét (ez jó lesz valamelyik ebédbe.) Vékonyan felszeletetem a zöldségeket (de aki teheti, inkább előre reszelje le vagy aprítsa fel megfelelő berendezéssel.) Nagy, tiszta, illetve zsírpapírral bélelt tálcákra (3db) kiterítettem, és napos helyre tettem. A változó idő mellett 5 nap kellett az aszaláshoz. Utána következett a fent leírt aprítás. Kb. 1 nagyobb tálcányi fűszer lett, hagytam még néhány órát kiterítve, hogy kifújja magát, majd elkevertem a sóval, a lestyánnal, és üvegbe töltöttem.




Edit verziója a következő:
1 nagy csokor sárgarépa (4-5 nagyobb szál),
1 nagy csokor petrezselyemgyökér (3-4 szál),
1 nagy zeller,
1 picike fej karfiol,
1 darabka karalábé,
3 nagy fej hagyma,
8 gerezd fokhagyma,
1 nagy csokor zellerlevél,
2 nagy csokor petrezselyemlevél,
5 kisebb kelkáposztalevél,
1 csokor lestyán (vegetafű),
5 db paradicsom,
3 paprika (piros, sárga, zöld),
25 dkg só,
2 csapott teáskanál koriandermag,
3 csapott teáskanál sáfrányos szeklice,
4 szerecsendióvirág,
1/2 mokkáskanálnyi őrölt gyömbér,
2 púpos teáskanál kurkuma,
1/2 mokkáskanál őrölt lepkeszegmag,
2 púpos teáskanál erdei gombapor.


A hozzávalókat megtisztítottam, megmostam, majd megtörölgettem, hogy ne maradjanak nedvesek. A zöldfűszereket salátacentrifugában jól megpörgettem.
Mindent amit lehetett legyalultam uborkagyalun jó vékony szeletekre. A paradicsomot, paprikát, hagymát, fokhagymát is vékonyan felszeltem késsel. Az összes hozzávalót egy nagy tálba tettem, aztán rátettem a sót, alaposan eloszlattam a zöldségeken. Rögtön levet is engedett.
Ahány tepsim, nagy tálam volt, előszedtem. A keveréket - lehetőleg minél kevesebb lével - vékony rétegben a tálakra, tepsikbe tettem. Aztán saját szolárcellás szárítót használtam: kitettem őket a tűző napra az ablakpárkányaimra. Két nap alatt csonttá száradtak. Végül ledaráltam kávédarálóval az egészet. A darálót kíméljük, több fázisban daráljunk, mert túlmelegedik és tönkre mehet.